۵ کشته و مصدوم بر اثر اصابت صاعقه در فارس ویدئو | لحظات تعقیب‌وگریز و دستگیری یک آدم‌ربا در مشهد کشف ۱۷ دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق از یک کارگاه تولیدی در شهرک بینالود تولد نوزاد عجول در آمبولانس هلال‌احمر قوچان + عکس (۱ شهریور ۱۴۰۳) گزینش مجدد داوطلبان رد شده در ورودی آموزش و پرورش کدام پایگاه‌های اهدای خون خراسان‌رضوی در ایام اربعین حسینی ۱۴۰۳ فعال هستند؟ آموزش‌وپرورش: حق‌الزحمه تصحیح اوراق امتحانات خرداد ۱۴۰۳ به‌زودی پرداخت می‌شود دستگیری فالگیر شیطان صفت در تهران جنایت جوان نوزده‌ساله در مشهد به‌دلیل محکم کوبیدن در + عکس کاظمی: مهم‌ترین اولویت آموزش‌وپرورش پروژه مهر و آغاز سال تحصیلی است چند روایت شهروندی از حق‌ و حقوق نادیده گرفته‌شده بیماران در مراکز درمانی| نسخه های نانوشته! پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (پنج‌شنبه، یکم شهریور ۱۴۰۳) | تداوم روند افزایش دما به صورت تدریجی کتاب‌های درسی دانش‌آموزان چه زمانی توزیع می‌شود؟ آخرین مهلت درخواست اعزام زائران اربعین اعلام شد ناصحی: توفیق خدمت به زائران پیاده، برای شهرداری مشهد ارزشمند است واژگونی اتوبوس زائران اربعین در کوهین با ۱۵ زخمی احتمال زیاد ابتلای زنان به بیماری ام‌اس و چند نکته درباره علائم آن «آغوز»، بهترین غذا برای نوزاد را دور نریزید اجرای آزمایشی و بسیار محدود چند کتاب‌ درسی جدید در برخی استان‌ها آیا با نصب در ضدسرقت، خانه دربرابر سارقان ایمن می‌شود؟ ۵۰ درصد زائران اربعین به کشور بازگشتند (یکم شهریور ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

آیا با نصب در ضدسرقت، خانه دربرابر سارقان ایمن می‌شود؟

  • کد خبر: ۲۴۶۷۱۱
  • ۰۱ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۱
آیا با نصب در ضدسرقت، خانه دربرابر سارقان ایمن می‌شود؟
در‌های ضدسرقت باید چه مشخصه‌ای داشته باشند تا به ساکنان یک خانه احساس آرامش دهند و در مقابل سارقان ایستادگی کنند؟

علی بابازاده | شهرآرانیوز؛ خانه، محل امن همه ماست. شاید عده‌ای تجربه تلخ سرقت از منزل را داشته باشند. تجربه‌ای که می‌توانستیم با برخی اقدامات پیشگیرانه از آن جلوگیری کنیم. از جمله این اقدامات نصب در‌های ضدسرقت است که گفته می‌شود یکی از روش‌های بازدارنده در برابر سارقان است، البته عده‌ای سودجو نیز در‌های معمولی و شبیه ضدسرقت‌ها را در بازار عرضه می‌کنند که خود عاملی است تا سارقان بتوانند از آن عبور کنند و به راحتی وارد خانه‌ها شوند.

حالا سؤال اینجاست که در‌های ضدسرقت باید چه مشخصه‌ای داشته باشند تا به ساکنان یک خانه احساس آرامش دهند و در مقابل سارقان ایستادگی کنند. همچنین باید بدانیم در صورت وقوع حوادثی همچون آتش سوزی، این در‌ها چه شرایطی پیدا می‌کنند.

خصوصیت در‌های ضدسرقت

برای پاسخ این سؤال به سراغ یکی از تولیدکنندگان در‌های ضدسرقت در مشهد می‌رویم تا بدانیم یک در واقعی ضد سرقت چه خصوصیتی باید داشته باشد. براساس آنچه مدیران این شرکت خصوصی در اختیار ما می‌گذارند، استاندارد در‌ها به نسبت طراحی و درخواست ورق چهارچوب، باید ۵/۱ تا ۲ سانتی متر و با وزن حداقل ۴۵ تا ۱۳۰ کیلوگرم باشد.
به گفته این سازنده، در‌های موجود در بازار در انواع مدرن، کلاسیک، گلس شیشه، ترمو و رویه فلز دسته بندی می‌شوند و در شهر‌های مشهد، تهران و تبریز در حال تولید هستند.

بنا به گفته این تولید کننده در‌های ضدسرقت باید شرایط خاصی داشته باشد، چهارچوب در‌های تولیدی باید از ورق یک و نیم سانت، روکش ام دی اف، قفل ضدسرقت، استراکچر داخلی قوطی ۳۰ در ۴۰، پشم سنگ، آکاسیف، فوم سایلنت و نوار درزگیر برخوردار باشد.
بررسی قیمت در‌های ضد سرقت واقعی نیز نشان می‌دهد که قیمت این در‌ها از ۶ میلیون تومان آغاز می‌شوند و تا ده‌ها میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد. به طور عموم بر اساس برآورد مدیران این شرکت تولیدی، این در‌ها تا ۶۰ درصد امنیت را تأمین و از سرقت منازل تا حدودی جلوگیری می‌کنند.

حادثه پشت در‌های محکم

یکی از مشکلات در‌های ضدسرقت در کنار تمام مزایایشان در مواقع حوادث به ویژه آتش سوزی هاست. گاهی آتش نشان‌ها زمانی به محل می‌رسند که متوجه وقوع حریق پشت این در‌های محکم خانه‌ها می‌شوند و همین موضوع ممکن است عملیات مهار آتش را با کندی و دشواری همراه کند و جان شهروندان را به خطر بیندازد. سؤال اینجاست که آتش نشان‌ها در این مواقع چه می‌کنند؟

حسن نجمی، معاون عملیات آتش نشانی مشهد در این باره می‌گوید: اگر حادثه‌ای در سطح شهر رخ بدهد و بخواهیم به منزل ورود کنیم، چنانچه در قفل نباشد، تنها با یک ورق رادیولوژی یا یک کارت ویزیت می‌شود در را گشود، اما اگر قفل شده باشد باید با دریل اقدام به ایجاد حفره در دیوار‌ها بکنیم تا بتوانیم وارد محل حریق شویم. چنانچه شرایط حادتر باشد ممکن است دیوار مشرف به منزل را خراب کنیم.

نجمی درباره مدت زمان و دشواری بازکردن در‌های ضدسرقت بیان می‌کند: در‌هایی در بازار هستند که اهرم دارند و کار را کمی برای ما سخت می‌کنند، اما نهایت صرف زمان برای بازکردن در‌های ضدسرقت با توجه به آموزش‌هایی که آتش نشانان مشهدی دیده اند، بین پنج تا ۱۰ دقیقه است.

ضدسرقت‌های ضدسارق

آیا با وجود در‌های ضد سرقت می‌توان اطمینان داشت که منزل ما در برابر سارقان امن است؟.
سرپرست اداره مبارزه با سرقت پلیس آگاهی استان در این زمینه می‌گوید: معمولا درباره در‌های ضد سرقت، اتحادیه و سازندگان تبلیغات زیادی می‌کنند، اما ملاک‌های متفاوتی برای پاسخ به این سوال وجود دارد، مثلا لولاها، جنس درها، عایق بندی، وضعیت اقتصادی متقاضیان و... نیز در این باره مؤثر است.

این مقام انتظامی ادامه می‌دهد: امروز توجه بازار، بیشتر به سوی زیبایی این در‌ها رفته است. امری که باعث شده شرکت‌های سازنده بیشتر به ظاهر در‌های خود توجه کنند و همین موضوع گاهی باعث شده ایمنی از نظر آنهامغفول بماند.

سرهنگ علی اخوان در ادامه در پاسخ به اینکه آیا وجود در ضدسرقت می‌تواند منجر به کاهش سرقت از منازل شود، بیان می‌کند: سارقان شرایطی را انتخاب می‌کنند که کمترین خطر و هزینه را برایشان داشته باشد مثلا در سرقت خودرو بررسی می‌کنند که سیستم امنیتی به چه نوعی است، اگر در موضوع در‌های ضدسرقت نیز استاندارد‌ها رعایت شود و در‌ها مانع از ورودشان شود، قطعا در سرقت از چنین منازلی مردد می‌شوند. اخوان می‌افزاید: به طور عمومی ساختمانی که حصار و نرده فلزی دارد به نظر ایمن‌تر است، اما گاهی مشاهده می‌شود که قفل در این ساختمان‌ها فقط با یک کارت باز می‌شود و سارق نیاز به ابزار پیچیده‌ای نخواهد داشت. 

در مجموع می‌توان این گونه گفت که در‌های ضدسرقت براساس اظهارات پلیس و تولیدکنندگان در کاهش وقوع جرم مؤثر هستند، اما گاهی سازندگان ساختمان‌ها به ویژه افرادسودجو با استفاده از در‌های شبیه ضدسرقت سعی در افزایش قیمت ملکشان دارند و به شهروندان توصیه می‌شود که حتما برای خرید چنین در‌هایی به شرکت‌های تولیدکننده مطرح در این زمینه مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->